Mini Escape Room
z Cukierkiem

"Cukierku, ty łobuzie" autorstwa Waldemara Cichonia, to lektura w klasach 1-3. Dzieciaki lubią tę  książkę ze względu na prosty tekst, duże poczucie humoru no i bohatera - kociego łobuziaka, który ma mnóstwo przygód. 

Książka stała się tak popularna, że autor postanowił napisać więcej części przygód Cukierka. Po przeczytaniu pierwszej, niemalże wszystkie dzieciaki pobiegły do biblioteki po kolejne pozycje.


W tym roku postanowiłam świat lektury przenieść do świata Minecraft.

Powstał mini escape room o kociej tematyce. 

Przygodę zaczynamy od przeczytania kilku ważnych informacji umieszczonych na tablicach i w książce, a następnie przechodzimy do pomieszczenia, w którym jest Pani Lusia - od której Marcel dostał Cukierka. Po krótkiej rozmowie z Panią Lusią gracz musi wykonać pierwsze zadanie sprawdzające pamięć. 

Naprzeciwko Pani Lusi, na ścianie znajdują się zdjęcia przedstawiające Cukierka oraz jego rodzeństwo. Zadaniem graczy jest zapisanie imion kotów zgodnie z opisem w lekturze. Jeśli gracz nie pamięta imion, może zajrzeć do książki umieszczonej na pulpicie za Panią Lusią. To zadanie nie ma mechanizmu sprawdzania więc żeby wiedzieć czy i jak uczeń je wykonał, można poprosić aby zrobił zdjęcie aparatem i umieścił je w portfolio. 

Żółte drzwi prowadzą do kolejnej części mapy a mianowicie do quizu, który sprawdza czy czytelnik uważnie przeczytał książkę. Za każdą dobrą odpowiedź gracz otrzymuje diament. Warto uważnie czytać pytania i odpowiedzi, ponieważ za każdą złą odpowiedź wracamy do początku i zbieranie diamentów zaczynamy od nowa.

Po przejściu quizu spotykamy Marcela, który podpowiada, co zrobić z diamentami, aby przejść dalej - należy je wrzucić do podajnika umieszczonego w ścianie, co spowoduje otwarcie drzwi do kolejnego pomieszczenia. Kolejne zadanie to zabawa z rymami i zbieranie punktów. Trzeba odpowiednio dobierać rymy do podanych wyrazów i tym samym przemieszczać BNy (Bohaterowie Niezależni w grze) w wyznaczone miejsca. Gracz powinien uzyskać 6 punktów. Za dobrą odpowiedź punkty przybywają, za złą ubywają. Żeby zdobyć 6 punktów można przenieść BNa na jego pierwotne miejsce i ponownie wybrać odpowiedź. 

Po wykonaniu tego zadania żadne drzwi nie otwierają się. Jedynie uważne czytanie wszystkich informacji umieszczonych na tabliczkach pozwoli znaleźć przycisk, który przeniesie nas do kolejnego zadania. 

W kolejnym pomieszczeniu stajemy się właścicielami kotów. W Minecraft, koty oswaja się surową rybą, którą trzeba pobrać z automatu stojącego przy oszklonej ścianie za którą znajduje się wielkie akwarium. Trzeba pobrać kilka ryb, trzymać je w ręce, powoli podejść do kota i kliknąć w niego PPM - prawym przyciskiem myszy. Kiedy nad głową kota pojawi się seria serduszek, oznacza to, że kot nas pokochał czyli został oswojony i możemy przystąpić do nadania mu imienia. Będziemy do tego potrzebowali etykietek i kowadła. Na tablicy i w książce są instrukcje dla gracza jak to wykonać. 

Przycisk w ścianie pozwoli nam przejść do następnego miejsca, jakim jest lecznica dla zwierząt. Po wejściu tam jesteśmy zamknięci i musimy wykazać się uważnością i umiejętnością czytania ze zrozumieniem, żeby móc się wydostać. W lecznicy znajduje się wiele osób. W poczekalni jest kilka osób, które przyszły ze swoimi pupilami, aby Zaraz będę!adał je weterynarz. W części leczniczej jest kilku weterynarzy. Każda postać przekazuje jakieś informacje. Trzeba je przeczytać a następnie wykorzystać tę wiedzę do rozwiązania quizu, który pozwoli nam wyjść z budynku. Informacje o kotach i o pielęgnacji znajdziemy również na tabliczkach umieszczonych na ścianach.

Zanim gracz przystąpi do rozwiązywania quizu, może obejrzeć wystawę kotów rasowych a także rozwiązać zagadkę Marcela. Po obejrzeniu wszystkich elementów w pomieszczeniu gracz może przystąpić do rozwiązania quizu przełączając dźwignie w odpowiednim kierunku. Prawidłowe odpowiedzi pozwolą otworzyć drzwi i tym samym wydostać się z lecznicy.

Ostatnim miejscem, do którego udaje się gracz po wyjściu z lecznicy jest podwórko. Tam uczeń może wyzwolić swoje pokłady kreatywności i stworzyć parkour dla kota. Dostaje możliwość latania, w skrzyni znajdują się materiały do budowy. Na ścianie widnieją zdjęcia przykładowych budowli a po drugiej stronie kolorowe kocie banery i instrukcje jak je wykonać. 

To zadanie zostało przygotowane z myślą o tych uczniach, którzy pracują szybciej, ale nauczona doświadczeniem wiem, że takie miejsca w mapach, tzw. freestyle places (miejsca do dowolnych zabaw i twórczości) są mile widziane przez graczy.  Poniżej galeria prac moich uczniów. 

Przez całą podróż zadaniem gracza jest dokumentowanie swojej podróży. Przy użyciu kamery gracz wykonuje zdjęcia miejsc, które odwiedza, kotów które oswoił, ulubionej kociej rasy czy weterynarza przy pracy. Na koniec musi wykonać zdjęcie swojego parkour'u, może je również wszystkiepodpisać. Powstałe w ten sposób portfolio należy wyeksportować jako plik pdf i wysłać do nauczyciela mailem. 

Mapa przeznaczona jest dla uczniów klas 1-3 na 90 minut działania. Można pracę z nią podzielić na dwie jednostki lekcyjne. Ponieważ uczniowie pracują w różnym tempie, momenty takie jak "klatka stop" może się nie sprawdzić, bo każdy w tym czasie może być w innej części mapy. W takiej sytuacji może w tym pomóc karta pracy z pytaniami kluczowymi, którą uczeń wypełni w trakcie lub po zajęciach. Jestem strasznie ciekawa Waszych opinii na temat tej mapy. Możecie do mnie napisać maila i wyrazić swoją  opinię.

Zachęcam do pobrania i eksplorowania!

LINK do mapy: Cukierku, ty łobuzie Final.mcworld