Programowanie
z Minecraft - Czas Start!

Podczas tegorocznego Code Week czyli wielkiego europejskiego święta kodowania, po raz kolejny miałam okazję spotkać się z uczniami i uczennicami z całej Polski. Było to spotkanie zorganizowane przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, z którym współpracuję i odbywało się online. Nauczyciele i nauczycielki, którzy zapisali się na to wydarzenie otrzymali mapę i materiały edukacyjne w postaci instrukcji dla nauczyciela a także karty pracy dla uczniów. 

Podczas takich eventów niektórzy uczniowie i uczennice działają razem ze mną pracując przy komputerach, a niektórzy po prostu obserwują lekcję i biorą w niej udział rozwiązując zadania offline'owo a odpowiedzi zapisują na czacie za pośrednictwem nauczycieli. 

Powiem Wam, że bardzo lubię te spotkania. Choć nie słyszę tych emocji, to jednak w głowie widzę obrazy, bo wiem, jak reagowałyby moje dzieciaki podczas takich lekcji. Oczywiście z moimi uczniami przeprowadzam je na żywo i tak właśnie się stało ostatnio.

Ta lekcja to pierwsza, z serii sześciu, wprowadzająca uczniów do kodowania blokowego w Minecraft Education. 

Lekcje przeznaczone są dla uczniów od 8 roku życia (oczywiście siedmiolatki umiejące czytać, też mogą sobie poradzić). W każdej z nich krok po kroku wprowadzane są kolejne sposoby programowania agenta, aby ten wykonywał coraz to trudniejsze zadania. I tak też dzieje się w tej mapie. Lądujemy w centrum szkoleniowym, w którym poznajemy Agenta, bloki i sposoby sterowania nim.

Niestety/stety mapy są w języku angielskim. Przetłumaczyłam już dwie. Pierwszą znajdziecie na końcu tego artykułu.  Kolejna pojawi się niebawem. Umieszczam też instrukcję dla nauczycieli i karty pracy. Być może ktoś z Was odważy się przetestować ją z uczniami podczas zajęć komputerowych?  

Ostatnie zadanie w tej mapie, najtrudniejsze, polega na tym, że trzeba zaprogramować Agenta, aby przeszedł całą trasę a my w tym samym czasie musimy przejść swoją. To wszystko w ciągu 10 sekund. 

Oczywiście zadanie dla moich uczniów nie było zbyt skomplikowana, w końcu są już trzecioklasistami!!! Ale nasunęło to nam pomysł na kolejne wyzwanie jakim było budowanie własnej trasy dla Agenta w odrębnym świecie. Wybraliśmy świat "bloki trawy" i przywołaliśmy Agenta a następnie każdy zaczął budować dla niego swoją trasę. Słuchajcie! To był hit. Najbardziej lubimy zadania kreatywne. Zobaczcie, jak nam poszło!

Podczas kolejnych zajęć uczniowie dokończą swoje mapy i wymienią się nimi a potem każdy zaprogramuje agenta, aby przeszedł trasę w całości. 

Spróbujcie sami tego pomysłu sami. 

Mapa Zakoduj Agenta (2).mcworld

Instrukcja Minecraft_Zakoduj_Agenta_przewodnik_nauczyciela_codeweek23.pdf

Karty pracy Minecraft_Zakoduj_Agenta_karty_pracy_codeweek23.pd