STEAM
Laboratoria Przyszłości

Mapa "Laboratoria Przyszłości" powstała m.in. na potrzeby realizacji działań w ramach rządowego programu o tym samym tytule. Autorami mapy są Ania Jędryczko i Sławek Baturo oraz Cyfrowy Dialog. Miałam przyjemność stworzyć zadania do tej mapy. Mają  one charakter STEAMowy, bo takie było założenie twórców. 

Mapa została wydana w trzech wersjach:

klasy 1-3 - autorką zadań jestem ja, Joanna Apanasewicz

klasy 4-6 - autorką zadań jest Mariola Fik

klasy 7-8 - autorką zadań jest Anna Cieślarczyk

Rzecz dzieje się w wielkiej szkole - laboratorium, w którym znajduje się pięć sal. Każda poświęcona innym działaniom i kolejnej literce hasła STEAM.

Sala S czyli Science - Nauka

Sala A czyli Art - Sztuka

Sala E czyli Engineering - Inżynieria

Przemieszczając się po laboratorium możemy korzystać z pomocy BN-ów czyli postaci, z którymi wchodzimy w interakcję a oni, w tym przypadku, przenoszą nas w odpowiednie miejsce.

Lost, to postać, która stoi na korytarzu i pomaga nam odszukać właściwą salę.

Po kliknięciu we właściwą literkę, Lost teleportuje gracza we właściwe miejsce.

W każdej sali znajdziemy różnorodne zadania. Niektóre polegają na rozwiązaniu zadania i wpisaniu odpowiedzi na tabliczce, niektóre wymagają interakcji z obiektem, np. obracanie elementów obrazu tak aby powstała całość. W niektórych przypadkach uczeń musi coś zbudować, postawić bloki w odpowiednim miejscu.

Zadanie tekstowe. Uczeń odpowiada wpisując tekst na tabliczce.

Zadaniem ucznia jest obracać elementay umieszczone na tabliczkach, tak aby powstał jednolity obraz.

Uczeń ma za zadanie postawić bloki w wyznaczonym miejscu tak, aby powstała symetryczna budowla.

Zadanie polegające na ułożeniu bloków według określonych wskazówek umieszczonych na tablicy.

Na dziedzińcu laboratorium znajduje się miejsce robocze, w którym uczeń/gracz wykonuje ostatnie zadanie. W przypadku klas 1-3 zadanie polega na zaprojektowaniu ogrodu. Najpierw uczniowie projektują go na kartkach, a następnie realizują pomysł w Minecrafcie. Aby zrealizować swój pomysł potrzebują materiałów, które mogli gromadzić podczas wędrówki po szkole. Jeśli tego nie zrobili będą zmuszeni wrócić do każdej sali i poszukać skrzyni, w których zostały umieszczone niezbędne materiały.

Zakres tematyczny dla poszczególnych klas jest następujący:

W ogrodzie znajduje się jeszcze jedna niespodzianka. Jest to miejsce, które pozwoli przenieść się uczniom na platformę, na której będą mogli zbudować wszystko, co tylko zapragną. Niestety nie zmienia się w tym miejscu tryb gry, dlatego uczniowie muszą go zmienić komendą /gamemode c żeby mieć dostęp do wszystkich elementów ekwipunku.

Mapę wraz z ze scenariuszami można pobrać z portalu Librus, który współpracował w tworzeniu projektu.

LINK