Cyberbezpieczeństwo
Cyberbezpieczeństwo to temat niezmiennie aktualny. Minecraft Education ma swoje sposoby, aby zachęcić dzieciaki do świadomego korzystania z internetu. Przygotowanych zostało kilka map i są one po POLSKU!!! Tak! Nie ma na co czekać, tylko trzeba grać. Dlaczego? Bo są genialne. Wszystkie, choć nie wszystkie są skierowane do edukacji wczesnoszkolnej, a te interesują mnie najbardziej.
Zapytacie więc dlaczego o tym piszę? Ponieważ wiem, że na bloga zaglądają nauczyciele i nauczycielki w starszych klasach i dobrze, żeby wiedzieli, że dla ich uczniów również są piękne materiały w Minecraft Education.
No to zaczynamy zestawienie. Pod każdym zdjęciem zobaczycie krótki opis i link do pobrania, ale pamiętajcie, że te mapy znajdziecie też bezpośrednio w Minecrafcie Education.
1. CyberSafe: Home Sweet Hmmm
Mimo, że mapa ma anglojęzyczny tytuł, jest w całości po polsku. Dedykowana najmłodszym użytkownikom. Każde dziecko umiejące czytać i znające Minecraft odnajdzie się w tej rozgrywce. Akcja rozgrywa się w domu. Dziecku towarzyszy zaufany dorosły, który instruuje co należy wykonać i podaje porady dotyczące bezpieczeństwa. Gracz ma za zadanie świadomie i z rozwagą postępować według wskazówek dokonując wyboru kolegi w grze na serwerze, kupując ciastka czy też podając swoje dane. Świat jest dobrze zabezpieczony. Uczestnik nie wychodzi z domu, porusza się w zamkniętej przestrzeni więc nie ma ryzyka, że podczas lekcji dzieciaki pouciekają w siną dal i będą wykonywały to czego, my nauczyciele, w danym momencie nie chcemy (mam tu na myśli budowanie, niszczenie lub spawnowanie smoków 😉
Mapa przeznaczona na jedną jednostkę lekcyjną 45 min.
LINK do mapy tiny.pl/cl32w
2. Ekspert prywatności
Muszę się Wam przyznać, że zaraz po ukazaniu się tej mapy zabrałam się za jej tłumaczenie, ponieważ była dostępna tylko w języku angielskim. Po kilku dniach ukazała się jej polskojęzyczna wersja więc trochę nasiedziałam się na darmo, ale z drugiej strony była to dla mnie okazja do nauki grzebiąc w plikach .json 😉
Jeśli chodzi o mapę, to myślę, że można ją zaproponować uczniom od klasy trzeciej wzwyż. Dotyczy ona kilku zagadnień, których maluchy (czyli uczniowie klas 1. i 2.) jeszcze nie dotykają. Mam tu na myśli posługiwaniem się kontem e-mail, zabezpieczaniem telefonu przed innymi, logowanie się do systemu szkolnego, czy historia zdrowia.
W każdym razie polecam tę mapę gorąco, ponieważ jest swoistą grą (grą w grze Minecraft😉) i tu uczniowie są zobligowani do przechodzenia konkretnych etapów, wykonywaniem zleconych zadań i nie ma możliwości, aby się rozbiegli po świecie.
Ze względu na mnogość zadań warto poświęcić na tę mapę dwie jednostki lekcyjne, czyli ok. 90 min.
LINK tiny.pl/cl321
3. Bohaterowie sieci
Bohaterowie sieci to mapa o tym czym jest sieć i jakie są jej składniki. Podobnie jak pozostałe przybiera formę gry, w której mamy pewną misję do wykonania. W mapie umieszczono całą masę aktywności, które uświadamiają, jak chronić dane a także jak radzić sobie ze złośliwym oprogramowaniem. Mapa przeznaczona dla klas 7 i 8.
Jakie umiejętności nabędzie uczeń:
Będzie umiał rozróżnić sieć lokalną (LAN) i sieć rozległą (WAN)
Wyjaśni znaczenie szyfrowania poufnych danych
Będzie tworzył złożone hasła
Opisze wielowarstwowe praktyki bezpieczeństwa (takie jak 2FA i zapory sieciowe), aby uniemożliwić nieautoryzowanym użytkownikom dostęp do ich sieci
Zdefiniuje złośliwe oprogramowanie i zidentyfikuje popularne typy złośliwego oprogramowania
Wyjaśni, w jaki sposób użytkownicy mogą unikać złośliwego oprogramowania
LINK tiny.pl/cl32j
4. Przechwytywacze
Przechwytywacze, to kolejna misja dla klas starszych, w której gracze poznają czym jest uwierzytelnianie wielopoziomowe i udaremniają kolejny cyberatak.
Jakie umiejętności nabędzie uczeń:
Będzie umiał wyjaśnić czym jest uwierzytelnianie oraz spróbuje wyjaśnić, dlaczego uwierzytelnianie jest ważne w cyberbezpieczeństwie
Swoimi słowami opisze, jak działa uwierzytelnianie wielopoziomowe.
Poda prawdziwe przykłady uwierzytelniania wielopoziomowego
LINK tiny.pl/cl326
5. Mistrzowie chmur
Mistrzowie chmur to ostatnia mapa z trzyczęściowego cyklu dotyczącego cyberbezpieczeństwa. W tej części gracze wcielają się w rolę ekspertów cybernetycznych i wraz z innymi ekspertami odpierają ataki w chmurze.
Jakie umiejętności nabędzie uczeń:
Wyjaśni, czym jest ślad cyfrowy i co sprawia, że zostawiamy w sieci taki ślad
Opisze sposób przechowywania danych 3-2-1
Wyjaśni znaczenie tworzenia kopii zapasowych
Sformułuje koncepcję Internetu rzeczy (IoT)
Poda rzeczywiste przykłady urządzeń Internetu rzeczy (IoT).
Wyjaśni ryzyko i korzyści związane z urządzeniami IoT*
LINK tiny.pl/cl32z
6. Cybercraft
Cybercraft to mapa, która powstała przy współpracy wielu instytucji: Microsoft, Librus, Stowarzyszenia Cyfrowy Dialog, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema oraz Dell Technologies. To mapa, której polską wersję opracował wspaniały duet Minecrafterów Anna Jędryczko i Sławomir Baturo.
Jak sama nazwa wskazuje dotyczy cyberbezpieczeństwa. Jest podzielona na etapy i tak mogą z niej skorzystać dzieciaki w wieku od 7 do 14 lat. W każdym przedziale wiekowym znajdują się cztery główne problemy i nauczyciel ma do wyboru, który z nich poruszy podczas swojej lekcji. Wiadomym jest, że podczas jednej jednostki lekcyjnej (45 min.) nie ma możliwości przejścia całej mapy, dlatego warto ją rozłożyć na kilka spotkań. Podczas jednej jednostki lekcyjnej warto odwiedzić jedną bramkę dotyczącą jednego zagadnienia.
Świat niestety nie jest zabezpieczony i jeśli dzieciaki znają komendy, którymi mogą zmienić tryb gry z przetrwania na kreatywny a dodatkowo włączyć tryb budowniczego świata, mogą się pokusić o takie działanie co czę.sto skutkuje tym, że niszczą to co zostało zbudowane. Po prostu "zrywają" się z lekcji i idą na wagary w minecraftowym świecie.
Z doświadczenia wiem, że uczniowie w klasach 1-3 albo nie znają tych komend (w szczególności /wb) albo są na tyle zdyscyplinowani podczas zajęć, że nie robią takich psikusów.