Chemia (nie tylko) dla malucha - opis mapy

Bazą mapy "Chemia (nie tylko) dla malucha" była mapa "Poszukiwanie pierwiastków"  znajdująca się w bibliotece w dziale Nauki przyrodnicze. Zadaniem gracza jest pozyskiwanie róznych bloków, jakie znajdzie wokół siebie i przy pomocy analizatora sprawdzanie czy dany surowiec zawiera w sobie tlen. Czyli taki klasyczny tlenowy scavenger hunt.

Po pierwsze przetłumaczyłam polecenia w tej mapie, a po drugie dołożyłam własne zadanie, które rozszerzało naukę chemii z tą mapą i pokazywało ją od użytecznej strony. 

Ale zacznijmy od początku. Gracz spawnuje (odradza) się tuż przed ścianą, na której umieszczone jest polecenie, analizator, skrzynia, w której znajdują się narzędzia oraz ramki, na których musi umieszczać znalezione bloki surowców. 

Ten znak zapytania w rogu oznacza możliwość poszukiwania innego pierwiastka w środowisku. 

Ponieważ gracz działa w trybie surwiwalowym potrzebuje narzędzi, które umożliwią mu pozyskiwanie surowców. 

Zaraz obok tablic znajduje się trochę niebezpieczne miejsce - jaskinia z lawą, ale dzieciaki świetnie sobie z nią poradziły.

Pomiędzy dwoma mini budowlami znajduje się ścieżka, która prowadzi nas do małej przystani, a stamtąd można udać sie do wioski aby wykonac kolejne zadanie.

Pracę  z mapą warto podzielić na dwie jednostki lekcyjne. Podczas pierwszej warto zatrzymać się na chwilę przy kwestii występowania tlenu w przyrodzie. Występuje niemalże we wszystkich zdobytych przez gracza surowcach. Warto również zastanowić się i spróbować poszukać innego "popularnego" pierwiastka. Uczniowie wcale nie muszą znać ich nazw, wystarczy, że w analizatorze przejrzą kilka surowców, a po najechaniu na dany pierwiastek widać jego nazwę. Osłuchiwanie się z nazwami nie sprawi, że już teraz je zapamiętają na zawsze, ale kiedy wrócą do tematu pierwiastków w klasie VII ich mózg niejako odwoła się do tych właśnie doświadczeń i łatwiej będzie zapamiętać je na stałe. 

Kolejny etap pracy z mapą zaczyna się przy brzegu, gdzie znajdziemy łódkę i informację o tym, że możemy płynąć do wioski, aby wykonać kolejne zadania. 

Pomost przy wiosce zaznaczyłam strzałką, aby uczniowie popłynęli we właściwe miejsce. Nie ma jednak obaw, że popłyną zupełnie gdzie indziej, ponieważ mapa została przeze mnie ogrodzona borderami.

Bordery można ztawiać i przekraczać w momencie kiedy mamy włączony tryb wordbuilder. Blok emituje czerwone cząstki (particles). Żeby nie było ich widać na mapie, często te bloki umieszcza się głęboko pod ziemią. Wtedy stanowią niewidzialną barierę dla ucznia.

Po dopłynięciu do przystani, znajdziemy instrukcję. Od tego momentu będą potrzebne uczniom karty pracy, które powiedzą im co mają robić i udzielą niezbędnych wskazówek.

Należy zacząć eksplorować wioskę w poszukiwaniu materiałów, które mogą nam się przydać. Przypominam, że działamy w trybie surwiwalowym.

W wiosce mieszkają rzemieślnicy. Niektóre nazwy wymyśliłam, ponieważ nie ma w Minecrafcie vilagera w roli zielarza, ale potrzebny mi był dom, w którym umieszczę barwniki. Niech ucznia nie zmyli fakt, że w tym domu przebywają rybacy. Trzeba zaglądać do skrzyni!

Warto odwiedzić każdego rzemieślnika i zajrzeć w każdy kąt. Potrzebne przedmioty umieściłam w skrzyniach. Zwróć uwagę graczy, żeby zabierali tylko to, co będzie im potrzebne. 

Na dziedzińcu wioski znajduje się pracownia chemiczna pod chmurką. Znajdziemy tam syntezator pierwiastków, związków chemicznych, stół rzemieślniczy i skrzynie do przechowywania surowców.

Po drugiej stronie mamy 9 ramek, na których należy umieścić wytworzony pierwiastek/związek chemiczny/produkt, wskazany przez informację na tabliczce.

Wyzwania dla gracza:

Wyzwanie 1: woda

Wyzwanie 2: zrób cukier i upiecz ciasto

Wyzwanie 3: Stwórz torbiel z atramentem i wykonaj książkę z piórem

Wyzwanie 4: Zrób węgiel drzewny, przepal żelazo i wykonaj krzesiwo

Wyzwanie 5: zrób balon

Wyzwanie 6: zrób kolorowe pochodnie

Wyzwanie 7: zrób zimne ognie

Wyzwanie 8: zrób podwodne TNT

Wyzwanie 9: zrób podwodną pochodnię

U kamieniarza można przepalić drewno aby uzyskać węgiel drzewny.

U gospodarza znajdziemy część składników do pieczenia ciasta, pozostaje nam tylko wytworzyć cukier.

No dobra, pewnie zapytacie: a skąd uczniowie mają wiedzieć jak wytworzyć te wszystkie potrzebne materiały? Czy tam są jakieś filmiki, instrukcje, które pokazują jak trzeba działać?

Otóż, wszystkie potrzebne informacje są na kartach pracy, ale warto zanim zaczniecie działać pokazać dzieciakom na czym polega tworzenie pierwiastków w syntezatorze i jak je łączyć ze sobą aby powstały związki chemiczne. 

To jest syntezator pierwiastków. Otwieramy go PPM

Na suwakach możemy zmieniać wartości protonów, elektronów i neutronów, aby uzyskać właściwy pierwiastek.

Te najbardziej znane pierwiastki są dość łatwe do wykonania, bo mają taką samą liczbę atomów. W tych z większą liczbą atomową, obliczenie neutronów jest bardziej skomplikowane.

Karty pracy możecie pobrać stąd Minecraft chemia dla maluchów.pdf

A mapę stąd Chemia (nie tylko) dla malucha.mcworld

Miłej nauki chemii ⚗️🧪🧑‍🔬


A tutaj możecie podejrzeć filmik zmontowany na podstawie działań moich uczniów https://www.facebook.com/reel/941936243898234