Fabryka rakiet kosmicznych
Ta lekcja, to prawdziwa STEAMowa przygoda, podczas której dzieciaki odkrywają naukę i podróżują w kosmos. Zobacz jak w prosty sposób można połączyć aktywności offline i online realizując tematy związane z kosmosem.
Czas trwania: 4x45 w tym 1 jednostka lekcyjna pracy z Minecraftem Education
Grupa docelowa: 7-12 lat
Mapa: Spaceships (mapa znajduje się w bibliotece zestawach tematycznych w dziale Nauki przyrodnicze - Kosmos, znaleźć ją można również pod tym linkiem https://education.minecraft.net/pl-pl/challenges/spaceships
Modyfikacja mapy: Na bazie powyższej mapy przygotowałam wersję do pracy w trybie multiplayer. Możesz ją pobrać TUTAJ
Tryb gry: Multiplayer
Karty pracy:
Rakieta do druku do pobrania TUTAJ
Opis aktywności z balonem z publikacji, znajdujący się na stronie 66 LINK DO PUBLIKACJI
Opis wykonania rakiety z papieru, znajdujący się w publikacji na stronie 67 LINK DO PUBLIKACJI
Przebieg zajęć:
Pokaż uczniom krótki film przedstawiający start rakiety (można znaleźć w serwisie YouTube)
Zatrzymaj film i zadaj kilka pytań:
- co wiemy o rakietach?
- co sprawia, że tak ciężkie maszyny unoszą się z taką prędkością do góry?
- jak zbudowane są rakiety?
- co potrzebne jest, aby wystartowały?
- czy umiesz wyjaśnić, co to jest silnik odrzutowy?
- jaka reakcja zachodzi podczas startu?Teraz pokaż dzieciom balon i powiedz, że dzięki niemu można wyjaśnić siłę odrzutu. Zapytaj, czy wiedzą jak to można zademonstrować.
(Trzeba napompować balon, nie zawiązywać końcówki i puścić go wolno, aby powietrze wydostało się z niego.)
Wykonaj tę czynność kilka razy i poproś aby dzieci wyjaśniły dlaczego tak się dzieje (sprężystość gumy sprawia że powietrze jest wypychane z dużą siłą i prędkością, w zależności od tego jak mocno nadmuchamy balon, powietrze wydostaje się dłużej lub krócej)Zapytaj teraz, czy jesteśmy w stanie zmierzyć trajektorię lotu balonu, który puszczamy wolno. Czy można jakoś ustabilizować lot balonu, aby zmierzyć jego długość.
Wykonajcie wspólnie doświadczenie opisane w publikacji "Od diody do robota, czyli STEAMowe lekcje dla każdego", która znajduje się TUTAJ
Porozmawiajcie o wynikach eksperymentu. Zapytaj co się zadziało podczas działania, na jakie problemy natrafili młodzi naukowcy, co pomagało ulepszyć oczekiwane efekty, jaka była najdłuższa odległość, jaką pokonał balon.
Teraz wykonajcie rakiety z papieru. Opis również znajduje się w publikacji, na stronie 67.
Na koniec wykonajcie odrzutowe pojazdy. Do ich wykonania potrzebujecie:
- cztery zakrętki tej samej wielkości
- wykałaczki
- słomki
- tekturkę
- taśmę klejącąPo wykonaniu pojazdów zróbcie wyścigi. Sprawdźcie co powoduje, że pojazd pojedzie szybciej, jaka będzie najdłuższa przebyta droga, czy po kilkurazowym nadmuchaniu balonu pojazd jedzie tak samo szybko, jak na początku, dlaczego?
Te wszystkie działania mają na celu uzmysłowienie jak działa siła odrzutu wykorzystywana podczas startu rakiety. Poza tym dzieci przekonują się, że podczas eksperymentów napotyka się na różne trudności i podobnie rzecz się ma w przypadku prawdziwych naukowców, którzy często wykonują wiele prób, usprawnień, obliczeń zanim efekt końcowy będzie zadowalający.
Praca z Minecraft Education
Tę część zadania można wykonać na dwa sposoby.
- Każde dziecko uruchamia swoją mapę i buduje własną rakietę, czyli działacie w trybie Singleplayer
- Pobierasz mapę znajdującą sią pod tym LINKIEM, uruchamiasz ją i hostujesz, czyli udostępniasz świat uczniom. Wtedy wszyscy jesteście w jednym świecie i każda osoba wybiera jedno z 14 dostępnych miejsc i tam buduje swoją rakietę. (W mojej sali jest 14 komputerów dlatego zrobiłam 14 stanowisk, ale jeśli masz więcej uczniów i komputerów w swojej sali, uczniowie mogą budować w parach lub większych zespołach). Ten tryb gry nazywa się Multiplayer
1. Przekaż uczniom temat pracy i kryteria sukcesu. Możesz określić jakie elementy pracy są niezbędne, aby móc uznać, że zadanie zostało wykonane w całości np.
- możliwość umieszczenia w rakiecie BN-ów będących astronautami lub komputerami pokładowymi;
- wykorzystanie bloków takich jak tłoki, detektory lub podajniki spełniające funkcję wykrywaczy, mechanizmów przesuwających bloki, bazy danych itp.
- wykonanie dokumentacji wraz ze zdjęciami i opisami poszczególnych elementów rakiety (do tego zadania uczniowie wykorzystują aparat i książkę i pióro)
2. Uruchom Minecraft Education i wyszukaj mapę. Znajdziesz ją wybierając kolejno Pokaż bibliotekę -> Zestawy tematyczne -> Nauki przyrodnicze -> Budowanie statku kosmicznego
3. W trakcie wykonywanej pracy odwiedzaj stanowiska uczniów i proś o to, aby opowiadali o swoich projektach.
4. Przeznacz czas na prezentację projektów i wyeksportowanie książek, które stworzyli podczas pracy. Książki możesz wydrukować na pamiątkę.
Moi uczniowie budowali rakiety w świecie w trybie multiplayer. Oto kilka zrzutów ekranu z tej lekcji. Niebawem w zakładce Ucz się ze mną -> Tutoriale pojawi się wskazówka jak udostępnić świat uczniom i pracować w tym trybie.