Mini Escape Room
z Cukierkiem
Czas pracy: 2x45 minut
Grupa docelowa: 7-10 lat
Mapy: Mini Escape Room z Cukierkiem LINK
Tryb gry: Singleplayer
Scenariusz, który właśnie czytasz będzie trochę inny niż pozostałe. To w zasadzie propozycja jednej z aktywności jakie możemy podjąć w czasie pracy nad lekturą "Cukierku, ty łobuzie". Nie będę tu proponowała aktywności offline'owych, bo te mogą być bardzo różnorodne w zależności od wieku uczniów, upodobań nauczyciela, jego warsztatu pracy, pomysłów itd.
Mapa, którą przygotowałam jest dopełnieniem pracy nad lekturą i skierowana jest do wszystkich nauczycieli, którzy uczą się z uczniami wykorzystując Minecraft Education. Jest to rozgrywka typu Mini Escape Room (mini, ponieważ zadania w pomieszczeniach są jednoznaczne i aby przejść dalej trzeba je wykonać, choć nie zawsze). Uczeń idzie wyznaczoną ścieżką, przemieszcza się pomiędzy pomieszczeniami, ale nie od razu ma dostęp do wszystkich. Czasem musi wykonać jakieś zadanie, czasem wystarczy, że znajdzie przycisk, który otworzy drzwi lub teleportuje go dalej. To sprawia, że można przejść te mapę od A do Z wykonując wszystkie zadania po kolei, ale można też tę podróż przyspieszyć.
Pomieszczenia i zadania w nich umieszczone:
Rozmowa z Panią Lusią
zadanie z podpisywaniem zdjęć jest nieobowiązkowe, wystarczy podejść do dużego przejścia a drzwi otworzą się same
Quiz
tu trzeba odpowiedzieć prawidłowo na wszystkie pytania i zdobyć 9 diamentów żeby przejść dalej
Spotkanie z Marcelem
można, ale nie trzeba zrobić sobie selfie
trzeba wrzucić diamenty do podajnika, żeby otworzyły się drzwi
Zabawa z rymami
przenoszenie BN-ów na podstawie prawidłowo wybranych rymów jest zadaniem opcjonalnym, wyniki tego zadania (punkty uzyskane przez uczniów) nie mają wpływu na to, czy będą mogli przejść dalej, czy nie, wystarczy, że znajdą przycisk, który otworzy drzwi; przycisk znajduje się na tylnej ścianie sokołu na którym stoi aparat
Oswajanie kota
można, ale nie trzeba zespawnować sobie kota
można, ale nie trzeba go oswajać
można, ale nie trzeba go nazywać
uczniowie mogą sobie wybrać czynności, które tu wykonają
przycisk w ścianie przenosi ucznia do lecznicy weterynaryjnej
Lecznica
uczeń może porozmawiać ze wszystkimi postaciami, ale nie musi; warto jednak to zrobić, bo BN-y przekazują dużo informacji o pielęgnacji kotów, a ta wiedz przydaje się w zadaniu z dźwigniami
można, ale nie trzeba podziwiać galerię kotów rasowych i wybrać swoją ulubioną rasę
można, ale nie trzeba wykonać zadanie Marcela, w którym należy ułożyć sylaby wyrazu "felinoterapia"
aby wydostać się z lecznicy, należy zaznaczyć prawidłowe odpowiedzi znajdujące sie na ścianie; dźwignię przeciągamy w kierunku prawidłowej odpowiedzi; tylko zaznaczenie wszystkich poprawnych odpowiedzi pozwoli na otwarcie drzwi i wyjście na zewnątrz;
Podwórko
warto porozmawiać z Marcelem, ponieważ w trakcie rozmowy przyznaje nam możliwość latania, co przydaje się podczas budowy
można, ale nie trzeba zbudować plac zabaw dla kota wykorzystując bloki umieszczone w skrzyniach
można, ale nie trzeba wykonać kolorowe banery, którymi można przyozdobić plac zabaw
Warto przypominać uczniom podczas wędrówki o wykonywaniu zdjęć i podpisywaniu ich. Pod koniec wędrówki uczniowie mogą wyeksportować plik pdf i wysłać nauczycielowi jako dokumentację swojej pracy.
Przebieg zajęć:
Zalogujcie się do platformy Minecraft Education
Udostępnij uczniom link do mapy, poproś aby ją pobrali i uruchomili w Minecraft Education
Zwróć uwagę uczniów, aby w trakcie pracy dokumentowali swoje poczynania i wykonywali zdjęcia
Wygospodaruj czas na podpisanie zdjęć w portfolio i wyeksportowanie w postaci pliku PDF.
Jeśli jest taka możliwość pozwól uczniom zaprezentować swoje place zabaw, jeśli nie, możesz pokazać zdjęcia przesłane przez nich w pliku PDF.
Jeśli utknąłeś, utknęłaś w którymś miejscu i nie wiesz co robić dalej, obejrzyj ten film i zobacz jak przejść dalej.
Nie wiesz jak wyodrębnić portfolio z minecraftowego świata? Ten film pomoże Ci to zrobić w dwie sekundy. No dobra, w pięć.