Jako dziecko uwielbiałam podchody – godzinami planowaliśmy trasy, wymyślaliśmy wskazówki, skrytki i sprytne pułapki. To była niesamowita przygoda, która rozwijała kreatywność i współpracę w drużynie. Wyobraźcie sobie moją radość, gdy odkryłam, że tę kultową grę można przenieść do Minecraft Education! Po raz pierwszy zetknęłam się z tym pomysłem na kursie prowadzonym przez Anię Jędryczko i Sławka Baturo z Cyfrowego Dialogu – i to był prawdziwy hit. Zainspirowana tym doświadczeniem, postanowiłam stworzyć własną mapę podchodów w Minecraft, idealną do ćwiczeń i zabawy.
Ten scenariusz to doskonała pomoc zarówno dla Ciebie, jak i Twoich uczniów. Stworzony świat w przystępny sposób wprowadza w temat koordynatów i uczy, jak skutecznie poruszać się w grze, kierując się nimi. Jeśli masz problem z odnajdywaniem drogi i powrotem do miejsca startu, ta mapa pozwoli Ci nabrać wprawy i oswoić się z tym wyzwaniem.
Gdy ukończysz tę mapę, możesz wykorzystać ją podczas zajęć z uczniami. Starszaki (tak nazywam uczniów od czwartej klasy wzwyż) być może nie będą potrzebować tej lekcji, ale nigdy nie wiadomo – może znajdą się wśród nich początkujący, którzy chętnie nauczą się tej przydatnej umiejętności? A może zainspiruje ich to do stworzenia własnego świata z różnorodnymi zadaniami i wskazówkami, prowadzącymi do odkrycia ukrytego skarbu?
Do dzieła – czas na przygodę z koordynatami!
Przebieg zajęć:
Część wstępna
Zanim zaczniesz działać w świecie, zapytaj uczniów o to, czy bawili się kiedykolwiek w podchody. Jeśli masz takie doświadczenia z dzieciństwa, opowiedz im o nich. To z pewnością ich zainteresuje.
Porozmawiajcie o koordynatach, czy wiedzą jak oznacza się położenie w świecie, jak się poruszać względem kierunków świata i jak zmieniają się wartości liczbowe w zależności od tego w którym kierunku aktualnie podążasz. Pomocne mogą być grafiki, które wyświetlisz na ekranie.
Oś X: pozycja w kierunku wschód-zachód.
Oś Y: wysokość (poziom nad/pod ziemią).
Oś Z: pozycja w kierunku północ-południe.
Pytania pomocnicze:
Jak zmieniają się wartości X i Z, gdy poruszasz się w lewo/prawo/do przodu/do tyłu?
Jak zmienia się Y, gdy wspinasz się lub schodzisz niżej?
Oś X przyrównuję do osi liczbowej, na której podobnie jak tutaj, kiedy poruszamy się w prawo, w naszym przypadku na Wschód, wartości liczbowe rosną. W przeciwnym kierunku - maleją.
Oś Y porównuję z termometrem, na którym wartości powyżej zera są dodatnie i rosną wraz z wysokością, natomiast te poniżej zera maleją i są liczbami ujemnymi.
Podobnie ma się rzecz jeśli chodzi o oś Z. Idąc w kierunku południowym wartości rosną, w kierunku północnym - maleją.
Przećwiczcie tę kwestię. Otwórzcie płaski świat (Biblioteka -> Bloki trawy). Jeśli w górnym, lewym rogu ekranu, pod swoją postacią nie widzisz współrzędnych to wejdź w ustawienia (Esc -> Ustawienia) i zjedź myszką nieco niżej do Opcji świata. Tam przesuń suwak w prawo, aby włączyć pokazywanie współrzędnych.
Poruszajcie się w różnych kierunkach i sprawdzajcie swoje położenie. W płaskim świecie ciężko o orientację, ponieważ nie ma tam żadnych punktów odniesienia, dlatego możecie zbudować jakiś mały budynek lub po prostu zasadzić drzewo. Poruszanie się względem jakiegoś obiektu może być nieco łatwiejsze.
W efekcie uczniowie mogą postawić sobie kierunkowskazy, które ułatwią im poruszanie się w określonym kierunku.
Część zasadnicza:
3. Poinstruuj uczniów, że za chwilę otworzą świat o nazwie "Podchody z mapą" i wykonają w nim kilka zadań, które pomogą lepiej zrozumieć poruszanie się w świecie i kierowanie się koordynatami, a także poznają komendę, która pozwoli bardzo szybko przemieszczać się pomiędzy punktami. Zachęć do uważnego czytania instrukcji na tabliczkach.
Wskazówka: świat wyślij uczniom mailem lub udostępnij przy pomocy linku. Mogą również wejść na stronę, którą właśnie czytasz i po kliknięciu w LINK na samej górze, będą mogli ją pobrać na swój komputer. Aby uruchomić mapę, muszą kliknąć w nią dwa razy. Zainstalowana aplikacja Minecraft Education automatycznie otworzy świat.
Poniżej znajdziesz opis punktów i zadań umieszczonym w świecie "Podchody z mapą"
Gracz spawnuje się w świecie w Punkcie 0 o współrzędnych X - 0, Y - 71, Z - 0. Jest to świat o zróżnicowanym terenie dlatego wartość Y, czyli wysokość nie przyjmuje wartości 0 tak jak w świecie płaskim.
Punkt 0 to miejsce jest ogrodzone, zawiera tabliczki informacyjne. Złoty blok oznacza punkt X = 0, Z = 0. Różowe strzałki wskazują kierunek, w którym musi się udać gracz, aby znaleźć kolejny punkt.
W każdym punkcie postojowym znajdują się małe mapy ze znacznikiem miejsca.
Pierwsza tablica zawiera informacje o tym, gdzie znajduje się gracz oraz o tym jakie musi wykonać zadanie. W tym wypadku gracz poruszając się po świecie musi odnaleźć miejsce o współrzędnych -100 66 100. Idąc powinien obserwować zmieniające się wartości liczbowe w górnym, lewym rogu ekranu.
Różowe strzałki wskazują kierunek wędrówki.
Punkt 1 to miejsce o współrzędnych -100 66 100, w którym podobnie jak poprzednio znajdują się potrzebne wskazówki.
W punkcie 1. znajdujemy kolejną mapę. Mapy w Minecraft Education to bardzo przydatna rzecz. Wiedzą o tym wszyscy gracze grający w trybie survivalowym. Idąc przez rozległe tereny łatwo o zgubienie się. Mapa zawsze pomoże odnaleźć się w terenie i wrócić graczowi na właściwe miejsce.
Tablica informuje gracza o położeniu i zachęca do wykorzystania komendy /tp, która teleportuje gracza we wskazane miejsce. Wystarczy wpisać współrzędne destynacji i w jednej chwili znajdziemy się we wskazanym miejscu. Więcej o komencie /tp przeczytasz pod tym LINKIEM
Oto Punkt 2. widziany z dalszej perspektywy. Można do niego dotrzeć na piechotę lub przy pomocy komendy /tp @s -329 66 52
W punkcie 2. znajdujemy dużą tablicę z kolorowymi wyjaśnieniami dotyczącymi kierunków w świecie Minecraft Education oraz zmieniających się wartościach liczbowych w zależności od tego w jakim kierunku się poruszamy.
Przed graczem stoi kolejne wyzwanie, które nakazuje mu wędrowanie w kierunku zachodnim (zmniejszająca się wartość X) i odnalezienie świątyni.
Oto świątynia, do której zdąża nasz gracz.
Przed świątynią znajdziemy koleją mapę a także tablicę ze wskazówkami. Przy okazji można zwiedzić świątynię i poszukać skarbu. Należy jednak uważać, ponieważ świątynie
Tym razem, aby znaleźć kolejną destynację, gracz musi wykonać obliczenia matematyczne, których wyniki wskażą właściwe współrzędne. W grze typu podchody można wykorzystać zarówno zadania matematyczne jak i inne wskazówki naprowadzające na odpowiednią liczbę np. rok urodzenia jakiejś osoby lub historycznego wydarzenia, szyfry, zagadki itp.
Czwarty punkt w naszej mapie prowadzi do miasta Kair. Tym razem znajdujemy skrzynię i podobnie jak poprzednio, tablicę, która informuje gracza o tym co ma wykonać.
Zadaniem gracza jest odnalezienie na horyzoncie brązowej wieży i udanie się do niej, sprawdzenie jakie są współrzędne tego miejsca a następnie ułożenie zadania, wskazówki dla innego potencjalnego gracza, na podstawie którego znajdzie on właśnie to miejsce.
Wskazówki dotyczące zwiedzania miasta to jeden z elementów pracy dydaktycznej, w którym modelujemy budowanie pozytywnych postaw w Minecraft Education. Więcej o tym procesie przeczytasz pod tym LINKIEM
W skrzyni zostały umieszczone mapy stworzone w tym świecie. Trzymając je w ręce możemy obserwować przemieszczanie się po świecie. Oprócz map gracz znajdzie również łódź, która umożliwi przemieszczenie się we wskazane miejsce.
Po odwróceniu głowy można wypatrzeć na horyzoncie brązową wieżę do której musi się udać gracz. Aby do niej dotrzeć należy przepłynąć rzekę. Łódź znacznie ułatwi to zadanie. Pływanie wpław zajmuje więcej czasu.
Tuż przy wieży znajdujemy kolejny punkt z informacjami.
Współrzędne tego miejsca to X = -903 Y = 66 Z = 39 Na tablicy znajdziemy również informację o tym, że obok tablicy został umieszczony blok żelaza z przyciskiem. Po naciśnięciu go możemy automatycznie przenieść się do punktu przy mieście Kair.
Pod blokiem żelaza został umieszczony command block, który pozwala na wpisanie komendy i wykonanie jej dostarczając do bloku sygnału np. przy pomocy przycisku, dźwigni lub płyty naciskowej. Więcej o command blockach przeczytasz w dziale Tutoriale.
Aby dostarczyć sygnału do bloku ukrytego pod powierzchnią należy postawić na nim inny blok a następnie dodać przycisk.
Po kliknięciu PPM w command block możemy wpisać komendę, która ma zostać wykonana. W naszym przypadku to /tp @p -517 69 -223. Operator @p oznacza najbliższego gracza. Więcej o komendach przeczytasz pod tym LINKIEM
Ostatnim etapem wędrówki będzie powrót do miasta Kair i wymyślenie zagadki, która może naprowadzić innego gracza do miejsca o współrzędnych
X = -903 Y = 66 Z = 39. Jak pewnie zauważyłeś pierwsza współrzędna X jest ujemna, co oznacza, że znajdujemy się na zachodzie. Współrzędna Z jest dodatnia co oznacza kierunek południowy. Tak więc można powiedzieć, że to miejsce leży na południowym zachodzie świata.
Budując własne światy z zabawą w podchody warto poruszać się w obszarze południowo-wschodnim ponieważ mamy wtedy do czynienia z dodatnimi wartościami współrzędnych. Łatwiej jest wtedy tworzyć zagadki, wskazówki czy obliczenia naprowadzające. No ale nie zawsze mamy szczęście podczas generowania świata i elementów na nim umieszczonych. Niekiedy zespawnujemy się w puszczy albo gęstym lesie i znalezienie czegoś interesującego w okolicy graniczy z cudem.
Tak czy siak, zabawa może być przednia. Wystarczy spróbować.
Rozszerzenie działań:
wykonaj mapę całego obszaru, na którym znajdują się zadania, czyli od punktu 0. do punktu 5.
dodaj kolejne punkty na mapie ze wskazówkami jak się do nich dostać
udostępnij mapę innym uczniom, aby mogli rozwiązać Twoje zagadki
stwórz swoją własną mapę w nowo wygenerowanym świecie lub zmodyfikuj zupełnie tę mapę tworząc własne zagadki
przeprowadźcie grupową zabawę w podchody razem z mapą Podchody współpraca, o której przeczytasz pod tym LINKIEM