Słowniczek

Przychodzi dziecko do dorosłego i mówi:

Ile wyrazów z tych zdań rozumiesz? Jeśli wszystkie, to wielkie gratulacje! To może znaczyć, że albo sam, sama grasz w Minecraft albo jesteś rodzicem, który towarzyszy swojej pociesze w zabawie w tej wielkiej piaskownicy. 

Ale jeśli rozumiesz tylko część tych wyrazów i jednocześnie chcesz poszerzyć swoje słownictwo o kolejne nowe wyrazy żeby móc pogadać o Minecrafcie z młodym człowiekiem, to przewiń w dół i na chwilę zanuż się w lekturze tej podstrony 📗

Określenia przedstawione w tej chmurze wyrazowej, to najczęściej używane słowa przez Twoich podopiecznych w kontekście Minecrafta. Pewnie powiesz, że niektóre z nich brzmią znajomo, bo są anglojęzyczne. No i tu się nie mylisz. Bazowym językiem Minecrafta jest język angielski mimo iż Marcus Persson, twórca Minecrafta, jest szwedem. Dzieciaki najczęściej grają mając ustawiony język angielski. Poza tym w wielu tutorialach Youtuberzy używają takich właśnie określeń. Dzieciaki oglądają też anglojęzyczne tutoriale. Mój syn nauczył się angielskiego grając w Minecraft, ale to inna historia.

Oto mały słownik Minecraftowy, takie must know dla każdego dorosłego, który chciałby zrozumieć o czym mówi do niego maluch z wielkimi iskrami w oczach.

bedrock - to inaczej skała macierzysta, blok, który w trybie suvivalowym jest niezniszczalny i stanowi dolną granicę świata

biome - najprościej rzecz ujmując to taki ekosystem, krajobraz z właściwą dla niego florą, fauną, temperaturą i ukształtowaniem terenu; w Minecrafcie są jednak biomy, które nie występują w realnym świecie takie jak np.: Netherowe pustkowia, Dolina dusz, czy wyżyny Endu; jeśli chcesz poczytać więcej o biomach zajrzyj na stronę Minecraft Fandom

BN lub NPC - bohater niezależny lub non player character to mob który występuje w Minecraft Education i Bedrock Edition; nie występują naturalnie w świecie, tzn nie odradzają się, trzeba je przywołać przy pomocy jaja lub komendy wpisanej na czacie: /summon npc; BN-y to bardzo uzyteczne postaci w świecie, mogą przekazywac informacje graczom o tym gdzie mają iść, co mają zrobić, mogą im przekazywać przedmioty lub teleportować do innych miejsc w mapie, mogą również odsyłać do linków zewnętrznych zawierających filmy lub zadania interaktywne lub strony www z informacjami na dany temat;

crafting - to inaczej wytwarzanie, stół do craftu (crafting table) to stół rzemieślniczy, na którym gracz wytwarza różne przedmioty, używa go w zasadzie jedynie w trybie przetrwania, gdzie nie ma nic w swoim ekwipunku i musi pozyskać różne surowce np. drewno i kamień aby stworzyć kamienny kilof lub piec do przepalania np. surowego złota lub pieczenia chleba

chunk - to fragment świata o wymiarach 16 na 16 bloków; świat został podzielony na chunki ponieważ Minecraft jest nieskończony i gdyby gracz uruchomił ten świat na swoim komputerze i miałby się załadować w całości, to jego komputer pewnie by tego nie udźwignął, dlatego gra została tak skonstruowana, że to gracz decyduje ile chunków w zasięgu wzroku ma się załadować; wyobraź sobie badaczy gleby, którzy wpuszczają w ziemię długą metalową  rurę a następnie wyciągają ją razem z zawartością po to aby zbadać warstwy ziemi, to chunk jest taką częścią świata tyle że sześcienną a nie okrągłą;

creative - kreatywny (zob. też survival - przetrwanie) - w grze jest kilka trybów gry, jednym z nich jest tryb kreatywny, gdzie gracz ma nieograniczone moce wykorzystania wszystkich przedmiotów, bloków, jedzenia i zbroi aby wybudować swój świat; ten tryb najczęściej jest wykorzystywany do kreatywnego budowania; w tym trybie nie zagraża nam głód, wrogie moby ani zginięcie poprzez np. upadek

Creeper - ooo tego jegomościa to pewnie znasz, ponieważ jest maskotką Minecrafta, jego symbolem; jest wrogim mobem, zbliża się niepostrzeżenie do gracza i potrafi wybuchnąć siejąc tym samym spustoszenie wokół; jeśli gracz nie ucieknie, może zostać poważnie uszkodzony, a nawet zabity; mimo iż creepery są wrogimi mobami, dzieciaki bardzo je lubią i chętnie noszą koszulki czy plecaki z ich wizerunkiem;

czat - to miejsce, gdzie gracze mogą ze sobą korespondować jeśli są w jednym świecie a także miejsce, gdzie możemy wpisywać komendy wywołujące różne zdarzenia; na czacie pojawiają się również komunikaty dotyczące tego co zadziało się w świecie np. jeśli jakiś gracz opuszcza grę lub dołącza, zginie oswojony wilk oznaczony etykietką lub pojawi się jakiś błąd w grze;

diament - to najbardziej porządany surowiec w Minecrafcie; czasem gracze schodzą po niego głęboko pod ziemię narażając się na lawowe jeziora, zombiaki, szkielety  czy strasznego nadzorcę  zwanego Wardenem; diamentowy kilof, miecz, siekiera i zbroja a także zbroja dla konia, to przedmioty, które gracz wykuwa na stole do craftu zaraz jak tylko znajdzie kilka diamentów; są to najwytrzymalsze przedmioty; diamentowy oręż jest często zaklinany czyli enchantowany żeby otrzymać dodatkowe moce takie jak niezniszczalność lub większe rażenie;

dirt - dirt to ziemia a właściwie sześcienny blok ziemi, który jest w zasadzie podstawowym blokiem w Minecraft; dzieciaki bardzo często używają jeszcze określenia dirt z trawą, co oznacza blok ziemi pokryty trawą; ten blok jest blokiem dominującym jeśli chodzi o powierzchnię świata minecraftowego, jednakże w zależności od biomu, trawa może przybierać różne odcienie;

biom bagnisty

biom dżunglowy

biom leśny

biom ośnieżony

biom sawannowy

drop - ten wyraz dosłownie z języka angielskiego oznacza "upuszczać"; dropnąć  oznacza więc "upuścić"; podczas niszczenia przedmiotów lub mobów te upuszczają coś, co określa się mianem łupu; np. po zniszczeniu krowy gracz zdobywa skórę i surowe mięso, creeper upuszcza proch a pająk nici; są jednak moby, które nie upuszczają żadnych łupów np. aksolotl, koza, ocelot czy otuszek; w rozgrywce surwiwalowej często celem gracza jest zdobycie konkretnych przedmiotów, które pozyskuje się głównie poprzez niszczenie mobów, ale można unikać zabijania w Minecrafcie bo wiele łupów można znaleźć w skrzyniach schowanych w świątyniach, jaskiniach itp. 

Zachęcaj dziecko do pokojowego zachowania w Minecrafcie. Można grać w trybie surwiwalowym i nikogo nie zabijać. Ktoś powie: a pierwsze łóżko? No cóż, na to też jest sposób. Można poszukać wioski, pożyczyć sobie jedno z łóżek, a kiedy zdobędziemy żelazo, z którego zrobimy nożyce i ostrzyżemy owcę, wtedy łóżko można oddać. 

enchanting - czyli zaklinanie; tak! w Minecrafcie można być czarownikiem, który zaklina różne przedmioty przy pomocy stołu do zaklęć; dodatkowo gracz potrzebuje lazurytu i punktów doświadczenia czyli XP, o których przeczytasz niżej; co można zaklinać? zbroję, narzędzia, broń a także książki; co daje zaklinanie? np. to, że zbroja nie niszczy się tak szybko, miecz zadaje mocniejsze ciosy, kilof zamiast dwóch diamentów potrafi wykuć cztery a buty sprawiają, że woda pod Tobą zamarza i możesz spokojnie po niej chodzić; enchatowanie to naprawdę fajna rzecz, głównie kiedy grasz w trybie survivalowym;

ender dragon czyli smok Endu; End to jeden z trzech wymiarów w Minecraft (Świat, Nether i End), w którym jak dla mnie jest strasznie dziwnie, ale tam właśnie mieszka smok, którego trzeba pokonać; czy to jest łatwe? pewnie dla dzieciaków, które grają w Minecrafta nie jest to trudne, ale dla początkujących graczy może to być wyzwanie; nie byłam jeszcze w Endzie i chyba się tam nie wybiorę 😉 chociaż smoka chętnie bym zobaczyła;

Enderman - to mob, któremu nie należy patrzeć prosto w oczy; generalnie nie jest agresywny, ale jeśli go zaatakujesz, albo na niego popatrzysz - zaatakuje. Endermany rzadko pojawiają się na powierzchni świata, częściej można je spotkać w Netherze a najwięcej jest ich w Endzie. Przed wzrokiem Endermana może Cię uchronić dynia włożona na głowę (zamiast hełmu).

ekwipunek - po angielsku inventory to miejsce, w którym możemy trzymać wszystko to, co znajdziemy lub zdobędziemy eksplorując świat (w trybie przetrwania) lub to czym aktualnie posługujemy się podczas budowania, co wyciągnęliśmy z całego zasobu dostępnych materiałów w trybie kreatywnym; ekwipunek to również miejsce, w którym możemy zakładać na siebie zbroję lub tarczę  oraz wytwarzać proste przedmioty w polu konstruowania np. deski lub stół do craftu; przedmioty, które zbierzemy można trzymać w ekwipunku w dwóch częściach: jednej składającej się z 27 pól, które są widoczne tylko po wyświetleniu ekwipunku po naciśnięciu litery E na klawiaturze i drugiej, składającej się z 9 pól, które są widoczne cały czas i są określane mianem ekwipunku podręcznego, czyli takiego, z którego gracz korzysta w trakcie gry, przełączając się pomiędzy polami przy pomocy skrolla na myszy lub klawiszy od 1-9

Ekwipunek w trybie kreatywnym jest pełen bloków budowlanych, naturalnych, użytkowych, mechanizmów redstone, narzędzi, przyborów, żywności i napoi a także jaj przyzywających moby. W wersji Minecraft Education mamy do dyspozycji dodatkowo takie przedmioty jak: aparat, portfolio, tablice kredowe, jaja BN-ów czyli bohaterów niezależnych.

gamemode - inaczej tryb gry; wyróżniamy kilka trybów gry: survival - przetrwanie, creative - kreatywny, adventure - przygodowy; aby zmienić tryb gry będąc w świecie możemy użyć komendy, którą należy wpisać na czacie (czat wywołujemy poprzez naciśnięcie litery T lub Enter na klawiaturze

/gamemode c

/gamemode s

/gamemode a

handlarz - wędrowny handlarz, po angielsku znany jako Wandering Trader, to mob, który pojawia się ni stąd, ni zowąd we wszystkich biomach oferując nam handel wymienny; towarzyszą mu zawsze dwie lamy, które trzyma na postronku, zwaną potocznie smyczą; handlarz ma w swojej ofercie różne przedmioty, które jedynie sprzedaje za szmaragdy, są to np. lilie wodne, wodorosty, wiadro z rybą, barwniki, proch, lód, kaktusy, grzyby czy dynie; ze względu na dość niską wartość oferowanych przedmiotów często jest ignorowany przez graczy;

hostowanie świata to inaczej współdzielenie, udostępnianie świata przez jednego gracza mające na celu wpuszczenie do niego innych graczy i współdziałanie np. wspólna budowa domu; w Minecraft Education odbywa się to w ten sposób, że gracz/uczeń otwiera świat jako gospodarz i udostępnia innym graczom kod dołączenia (kod wyrażony czterema symbolami); inny gracz zamiast opcji uruchamiania świata wybiera przycisk "dołącz do świata" a następnie wybiera odpowiednie symbole i dołącza; w ten sposób dwie, trzy a nawet czterdzieści osób może znaleźć się w jednym świecie

itemy to przedmioty, które nie pojawiają się na powierzchni, mogą być jedynie wytworzone przez gracza, zdobyte dzięki handlowi, poprzez upuszczanie ich przez inne moby, wyciąganie ich z ukrytych skrzyni lub też poprzez uprawianie roli; przedmioty gracz może przechowywać w skrzyniach np. jeśli zgromadzi dużo marchewek lepiej je przenieść do skrzyni zamiast nosić je przy sobie; gracz może też umieszczać je w ramkach na przedmioty jako ozdoby na ścianach lub oznaczanie skrzyni tak aby wiedzieć, co znajduje się w środku

iron golem - żelazny golem to mob pilnujący wioski; potrafi zaatakować agresywne moby, ale nie atakuje gracza; golemy są wytwarzane przez graczy z czterech bloków żelaza i jednej wykrojonej dyni; kuzynem żelaznego golema jest śnieżny golem (snow golem) lub inaczej bałwan, który potrafi rzucać śnieżkami;

kordy to skrótowa nazwa koordynatów czyli współrzędnych określających położenie w świecie; koordynaty określane są przy pomocy trzech wartości: X, Y, Z; X to współrzędna odpowiadająca za kierunek wschód - zachód (najłatwiej porównać ją z osią liczbową), Y to współrzędna odpowiadająca za wysokość a Z za kierunki północ - południe; w Minecraft Education istnieje możliwość wyświetlania lub nie współrzędnych na ekranie, można tego dokonać w ustawieniach świata; 

kilof to jedno z narzędzi jakie gracze wykorzystują grając w Minecraft; służy do wydobywania surowców głównie kamiennych najczęściej ukrytych pod ziemią; największą wartość ma miecz Netherytowy, ale najczęściej spotykany jest miecz diamentowy; najmniejszą wartość a zarazem wytrzymałość ma miecz drewniany; oprócz kilofa w skład podstawowych narzędzi wchodzą również: miecz, siekiera, łopata i motyka, ale również łuk, kusza, wędka i nożyce; w zależnoćsi od znalezionych surowców gracz dysponuje różnymi narzędziami; narzędzia można zaklinać czyli enchantować, wtedy mają większe moce;

LPM vs PPM - Lewy Przycisk Myszy i Prawy Przycisk Myszy - te dwa przyciski to bardzo ważne elementy gry, oczywiście jeśli gramy w Minecrafta na komputerze;
- lewym przyciskiem myszy burzymy bloki, wykopujemy je przy pomocy łopaty, używając miecza LPM zniszczymy moba, do czego oczywiście nie namawiam;
- prawym przyciskiem myszy wchodzimy w interakcję np. otwieramy skrzynię, rozmawiamy z BN-ami, stawiamy bloki, przełączmy dźwignie, umieszczamy itemy w ramkach, strzyżemy owce itp.

mikstura - to magiczny płyn, który nadaje graczowi różne efekty; mikstury można pozyskać jako łupy, można je złowić lub uwarzyć w statywie alchemicznym; mikstury mogą dawać efekty pozytywne (np. mikstura niewidzialności, powolnego spadania, szczęścia lub szybkości) lub negatywne (np. mikstura trucizny, słabości, krzywdy);

moby - to wszystkie zwierzaki oraz potwory a także inne dziwne postaci pojawiające się w grze (owce, krowy, pszczoły, creepery, zombiaki, endarmany, wiedźmy, otuszki, pigliny, shulkery itp.); są moby pasywne, które nie atakują graczy, ale są też agresywne, które bez względu na to czy jesteśmy mili czy nie, zaatakują nas; są moby, które zaatakują nas tylko wtedy jeśli my je zaatakujemy (np. pszczoła, lama pająk czy delfin); są moby, które można oswoić np. koń, kot, papuga czy wilk; no i w końcu są moby które są określane mianem bossy czyli bardzo silne i trudne do pokonania np. smok endu; moby odradzają się samoistnie dopasowując się do danego biomu lub poziomu światła, można je też przywołać komendą /summon lub jajem;

mody - inaczej modyfikacje zmieniające zawartość gry np. wygląd bloków, zachowanie mobów lub dodawanie normalnie nie istniejących elementów (np. komputer, krzesło albo żyrafę)

Nether - to wymiar w grze trochę przypominający piekło, jest ponury, groźny, pełen lawy, oraz przedziwnych mobów; można się do niego dostać przez specjalny portal z obsydianu; jeśli ktoś nie lubi się bać w tej grze, to nie polecam; w wersjach edukacyjnych nie używa się tego wymiaru;

portfolio - to rodzaj albumu, w którym umieszczają się automatycznie zdjęcia, który gracz wykona przy pomocy aparatu; aparat i portfolio występują tylko w Minecraft Education; więcej dowiesz się o nich w zakładce Ucz się ze mną -> Tutoriale

redstone - po polsku czerwienit, ale gracze minecraftowi nie używają tego określenia, dlatego będę posługiwała się określeniem redstone; to element, który służy do tworzenia różnych mechanizmów, przypomina trochę przewody elektryczne; może służyć np. do otwierania drzwi, zapalania lamp, zasilania bloków poleceń (command blocks); przybiera postać sproszkowaną lub bloku; sproszkowanego redstone'a używa się do wytwarzania m.in. pochodni redstone, przekaźników, zegara, kompasu, bloku dźwiękowego, zasilanych torów, tłoków i innych przydatnych przedmiotów;

sandbox - czyli piaskownica, Minecraft jest określany mianem gry typu “sandbox” (piaskownica), ponieważ daje graczom nieograniczone możliwości w eksplorowaniu i modyfikowaniu świata gry; w Minecraft, otaczający nas świat budujemy za pomocą sześcianów, o różnych kolorach i wzorach; gracze mają pełną swobodę w kreowaniu swojego świata, a jedynym ograniczeniem jest ich wyobraźnia; to oznacza, że gracze mogą tworzyć własne struktury i krajobrazy, eksplorować nieskończone tereny, a nawet tworzyć własne gry wewnątrz Minecrafta; dlatego Minecraft jest często opisywany jako wirtualna piaskownica, w której gracze mogą tworzyć i bawić się bez konkretnych celów lub ograniczeń;

skin to inaczej "skórka" a jeszcze inaczej wygląd gracza; każdy mob również posiada swoją "skórkę" czyli skina; gracze w Minecraft Education mogą wybrać sobie różne skiny z dostępnej biblioteki;

spawn - spawnować to inaczej odradzać się, mówić zespawnowałem się na pustyni, mamy na myśli: pojawiłem się w świecie na pustynnym biomie; spawnowanie zwierząt to inaczej odradzanie ich w świecie przy pomocy jaja;

stack - wszystkie przedmioty dostępne w ekwipunku są ułożone w stosach czyli stackach; niektóre stosy, zawierają 64 elementy, jeszcze inne 16, są też takie, które się nie stackują, czyli występują w ekwipunku po jednej sztuce;

Steve i Alex - to główni bohaterowie Minecrafta, dołączając do gry możemy wybrać jedną z tych postaci, w którą się wcielamy; w Minecraft Education uczniowie mogą wybrać zupełnie inną postać, która jest dostępna w bibliotece postaci;

survival