Easter Egg Hunt
Czy wiecie, czym jest zabawa Easter Egg Hunt? To wspaniała przygoda, podczas której szukamy ukrytych wielkanocnych jajeczek. Wyobraźcie sobie, że te jajeczka są schowane w tajemniczych miejscach i tylko najbardziej spostrzegawczy poszukiwacze mogą je znaleźć!
W Minecraft Education możemy stworzyć własną grę Easter Egg Hunt. Będziecie mogli zaprojektować mapę pełną niespodzianek i kryjówek, gdzie każde zakamarki mogą skrywać kolorowe jajeczka. To będzie jak wielka, interaktywna łamigłówka, którą sami stworzycie!
Czy jesteście gotowi na tę wyjątkową, wielkanocną przygodę w Minecraft Education? No to do dzieła!
Czas pracy: 2x45 minut (w zależności od złożoności pomysłów, czas może się wydłużyć)
Grupa docelowa: 7-12 lat
Mapy:
- Mapa dla uczniów do pobrania pod tym LINKiem
- Mapa niespodzianka na koniec zajęć Easter Egg Hunt
Tryb gry: Multiplayer
Karta pracy do pobrania TUTAJ
Karta pracy może przydać się, jeśli dzieci pracują drużynowo. Po naradzeniu się mogą zaznaczyć sobie miejsca, w których będą ukrywały jajka. Potem ewentualnie, jedna osoba może sprawdzić, czy we wszystkich zaznaczonych skrytkach znajdują się jajka.
Przebieg zajęć:
Porozmawiaj z dzieciakami, czy wiedzą na czym polega zabawa pt. Easter Egg Hunt. Możecie wspólnie poszukać informacji na temat pochodzenia zabawy, jakiś ciekawostek itd.
Teraz zapytaj dzieci, czy grały kiedyś w Minecrafcie w taką grę, podczas której czegoś szukały. Jeśli tak, to poproś o opowiedzenie o tym. Jeśli nie, to zapytaj, czy w Minecraft łatwo, czy może raczej trudno coś znaleźć, gdzie i w jaki sposób najczęściej poukrywane są przedmioty. Możecie zapisać kilka pomysłów.
Zaproponuj dzieciakom stworzenie własnej mini gry w poszukiwanie jajek. Powiedz, że będą pracować w grupach. Dostaną mapę z wydzielonym terenem i na nim będą musiały ukryć przynajmniej 20 jajek. Zanim przystąpią do działania powinni się naradzić i wymyślić sposoby ukrywania jajek, maskowania skrzyni, rodzaj zabudowań itp.
Porozmawiajcie również o zasadach bezpieczeństwa, które powinny obowiązywać w tej grze, tak aby potencjalnemu graczowi nie stała się żadna krzywda.
Po wejściu do mapy uczniowie znajdują się na wydzielonym terenie i mają przed sobą dwa punkty informacyjne.
Robot o nazwie "Informacja turystyczna", który mówi, co mają zrobić gracze...
...i tablica, na której zapisane są zasady bezpieczeństwa.
Uwagi i wskazówki:
Uczniowie będą działali trybie kreatywnym, tak więc mogą wykorzystać wszystkie elementy zawarte w ekwipunku. Nie mogą jednak wykonywać śmiertelnych pułapek.
Jeśli zdecydujecie się grać drużynowo czyli w trybie Multiplayer, każda drużyna musi wybrać lidera, który pobierze mapę, uruchomi świat a następnie udostępni ją innym.
Po każdej sesji, lider powinien wyeksportować świat i wysłać go nauczycielowi, bo gdyby nie przyszedł do szkoły na kolejnych zajęciach, drużyna nie miałaby na czym pracować. Poza tym zawsze warto dbać o zabezpieczenie kopii zapasowej tworzonego świata.
Uczniowie mogą również działać samodzielnie w trybie Singleplayer i ukrywać jajka, ale z pewnością zajmie im to więcej czasu. Wtedy możesz zmniejszyć liczbę jajek, którą muszą ukryć.
Przebieg zajęć cd.
5. Po omówieniu i zaplanowaniu wszystkiego zaproś uczniów do pracy.
6. W trakcie pracy przypominaj uczniom o upływie czasu.
7. Po ukończeniu tworzenia swoich map, poproś uczniów, aby wysłali swoje światy do Ciebie. Pamiętajcie, aby światy nazywać w ustawieniach wpisując nazwę grupy. Ewentualnie w mapie, na tablicy mogą zapisać swoje imiona.
8. Teraz dobrze by było aby drużyny wymieniły się między sobą mapami, więc albo je powysyłają do siebie albo Ty udostępnisz im te mapy na dysku, Teamsach lub Padlecie.
9. Po obejrzeniu map innych grup przeznaczcie czas na porozmawianie o tym, jak im się pracowało, co im pomagało a co utrudniało pracę, co zauważyli u innych, czy skrytki były łatwe czy trudne do odnalezienia. Taka ewaluacja pozwoli, bez krytykowania, przyjrzeć się, ocenić i docenić pracę własną i innych.
Tak pracowali moi uczniowie: pracowali w trzyosobowych zespołach w trybie Multiplayer. Niestety po wprowadzeniu kolejnej wersji Minecraft Edu, nie było możliwe hostowanie światów i każdy musiał samodzielnie dokończyć ukrywanie pisanek. Odkryliśmy, że używanie jaj np. kur czy owiec powoduje niekontrolowane spawnowanie tych zwierząt, bo gracze, którzy znajdowali te jajka, niechcący, trzymając je w ręce uderzali o ziemię i w ten sposób tracili jajko. Najlepszym sposobem okazało się wykorzystanie jaj BN-ów, ponieważ żeby zespawnować BN-a trzeba użyć komendy nadającej uprawnienia budowniczego świata (/wb). Domyslnie ten tryb jest wyłączony więc nawet jeśli gracz szukający jajek gra w trybie kreatywnym, nie straci niechcący jajka.
Trochę więcej o tym jak pracowali moi uczniowie przeczytasz w artykule na blogu https://www.naukazminecraftem.pl/blog/easter-egg-hunt
A teraz niespodzianka!
W nagrodę dla moich uczniów, a także dla Waszych, przygotowałam własną wersję gry Easter Egg Hunt. Trzeba w niej znaleźć 25 z 34 ukrytych jajek, a następnie znaleźć miejsce, do którego należy wrzucić te znalezione i poczekać grzecznie na... No właśnie, na co, to już odkryjcie sami.
Oto mapa Easter Egg Hunt
Poniżej znajdziecie kilka zrzutów ekranu z tego świata. Happy Easter i powodzenia w szukaniu jajek!